Systemen Rijkswaterstaat komen weer op gang na landelijke storing
vandaag, 14:18
Rijkswaterstaat heeft vandaag lange tijd geen toegang gehad tot het internet. Hierdoor waren er problemen met de bediening van bruggen, sluizen, tunnels en rode kruizen boven snelwegen.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat de eerste problemen vanochtend ontstonden. Dat gebeurde bij geplande werkzaamheden aan een glasvezelkabel. Rond 17.15 uur meldde Rijkswaterstaat dat de internetverbinding was hersteld en systemen weer in de lucht kwamen, en rond 21.00 uur was de storing verholpen.
Camerabeelden
Bruggen en sluizen werden tijdens de storing waar mogelijk lokaal bediend. Veel bruggen waren vanwege de hitte uit voorzorg al dicht.
Ook kreeg de verkeerscentrale niet meer alle camerabeelden binnen vanaf de snelwegen. Hierdoor konden mensen met pech minder snel worden gesignaleerd. Daarnaast waren websites van de overheidsdienst niet bereikbaar of konden zolang de storing duurde niet geüpdatet worden.
Code oranje
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat riep met name mensen op het water op om rekening te houden met deze storing. Omdat in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanavond code oranje geldt vanwege onweer, werden mensen opgeroepen op tijd naar huis te gaan, om te voorkomen dat ze voor een brug of sluis komen te liggen.