Festival schrapt tienduizenden tickets om hitte: 'Begrip, maar timing is cru'
vandaag, 13:53
Het grootste hardstylefestival van Nederland, Defqon.1 in Biddinghuizen, gaat dit weekend niet door voor bijna 30.000 bezoekers. De organisatie heeft gisteravond besloten om minder mensen toe te laten. Vrijdag en zaterdag mogen alleen bezoekers met een weekendticket het terrein op, bezoekers met een dagticket niet.
Het festival neemt extra maatregelen vanwege de extreem hoge temperaturen. "Deze maatregelen zijn effectiever bij een lager bezoekersaantal. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van extra schaduwplekken en tijdens drukke momenten ontstaat er meer spreiding tussen mensen", zegt een woordvoerder.
Defqon.1 is een van de grootste hardstyle- en hardcorefestivals ter wereld en trekt normaliter zo'n 72.500 bezoekers per dag. Het loopt van vandaag tot en met zondag en vindt plaats op hetzelfde terrein als het festival Lowlands, bij Walibi in Flevoland.
'Serieus veel geld'
Ralph (48) uit Rotterdam zou zaterdag samen met zijn twee zoons een dag naar het festival gaan. Hij is vaker naar Defqon.1 geweest. Hij heeft begrip voor het besluit, maar noemt de timing heel naar: "We kregen gisteravond om 23.00 uur een bericht. Dat had wat mij betreft eerder gekund."
Hij vertelt dat hij met veel moeite drie tickets had bemachtigd en duizend euro had uitgegeven voor twee nachten in een hotel in de buurt van het festival. In totaal heeft hij al 1600 euro uitgegeven, ook voor kleding. "Dat is serieus veel geld en ik weet nog niet eens of ik het terugkrijg."
Voor een van zijn zonen die net 18 jaar is geworden, stond Defqon.1 al een tijdje op zijn bucketlist. De andere zoon gaat hierna een halfjaar op uitwisseling. De drie zagen het als hun laatste grote uitje samen. "Toen ik het gisteravond vertelde, barste er een in huilen uit. Dat vond ik heel naar om te zien. We gaan ons best doen om hier overheen te komen.
"Het was een heel lastige beslissing", zegt Rob Souren van Q-Dance, de organisator van Defqon.1 tegen muziekplatform 3voor12. "We hebben fans die een jaar uitkijken naar dit evenement." Volgens hem was het niet verantwoord om met zulke grote aantallen per dag het festival door te gaan.
Ralph snapt het besluit, maar zegt dat toen hij er in 2019 was, het net zo warm was. "Toen liep ik de hele dag met zwembroek rond. Het terrein vangt niet veel wind, maar is wel enorm uitgestrekt, waardoor je mensen goed kan spreiden. Ik denk dat je beter het festival eerder of later kan laten beginnen."
Internationaal publiek
Hij wijst ook op het feit dat het enorme festival veel internationale bezoekers trekt, van Frankrijk en Belgiƫ tot aan Australiƫ. "Ik denk dat je daarmee veel geneuzel gaat krijgen. Sommige zijn echt pas net geland en hebben nog meer geld uitgegeven dan wij."
Een vrouw uit Frankrijk reageert op Instagram onder een post van Defqon.1 "Is dit een grap? Ik kom uit Frankrijk. Ik heb vluchten en een hotel geboekt om dit festival voor het eerst mee te maken. Waarom niet gewoon het festival laten doorgaan, maar (of en?) vervroegen?"
Q-Dance zegt het besluit te hebben genomen in overeenstemming met de gemeente Dronten en hulpdiensten. "De veiligheid van alle bezoekers en medewerkers staat bij dit besluit voorop" zegt Burgemeester Gebben van Dronten.
Dj-duo D-Block & S-te-Fan uit op Instagram begrip voor het besluit: "Met de hitte is dit waarschijnlijk de enige verantwoorde beslissing, al breekt het ons hart."
Zondag wel welkom
Q-Dance blijft de weersomstandigheden in de gaten houden en past de programmering mogelijk nog aan. Een van de grootste shows van het festival is uit voorzorg al verplaatst van 16.00 uur naar 19.00 uur.
Na het weekend laat Q-Dance meer weten over hoe ze gedupeerde bezoekers gaan compenseren. Vooralsnog zijn dagjesmensen zondag nog wel welkom op Defqon.1.