NAVO-chef Rutte probeert op bezoek bij Trump plooien glad te strijken

vandaag, 03:45

NAVO-chef Mark Rutte heeft bij een bezoek aan het Witte Huis geprobeerd de relatie met de Amerikaanse president Trump weer een beetje vlot te trekken. Rutte zei begrip te hebben voor de "irritaties" van Trump, maar benadrukte dat NAVO-landen hem wel degelijk hebben gesteund in zijn oorlog tegen Iran.

Trump is al lange tijd kritisch op de NAVO en dat is verergerd sinds hij de oorlog met Iran begon. Zo gaf Spanje geen toestemming aan het Amerikaanse leger om Spaanse bases te gebruiken om Iran aan te vallen.

Ook defensieminister Hegseth uitte vorige week kritiek. Hij dreigde opnieuw dat de VS minder zal bijdragen aan de Europese veiligheid. Volgens Hegseth zijn er bondgenoten die "te veel praten en te weinig progressie maken". Eerder kondigde Amerika al aan in Europa gestationeerde troepen terug te halen.

"Ik ken uw irritaties", zei Rutte tegen Trump. "Maar kijk naar de getallen: vier- tot vijfduizend Amerikaanse toestellen zijn opgestegen vanaf Europese bases." Zo werd de luchthaven van de Roemeense hoofdstad Boekarest tijdelijk gesloten om Amerikaanse toestellen de ruimte te geven. Volgens Rutte zijn Europese bondgenoten er "in algemene zin" voor Trump geweest.

NAVO-top op komst

Trump leek niet volledig overtuigd van Ruttes woorden, al was hij wel positief over zijn leiderschap. "Je hebt goed werk verricht. Als iemand anders er had gezeten, hadden we elkaar vandaag niet gesproken, want we zijn in de steek gelaten", zei Trump.

Rutte liet na de ontmoeting opnieuw weten dat Trump volgens hem "toegewijd" is aan de NAVO. In juli staat er in de Turkse hoofdstad Ankara een nieuwe top van het bondgenootschap op het programma.