Aanvallen gemeld in Libanon, ondanks optimisme over overleg Israël-Hezbollah
vandaag, 18:09
Israël zegt een nieuwe aanval te hebben uitgevoerd op Hezbollah in het zuiden van Libanon. Twee gewapende leden van de militante beweging waren doelwit, aldus het Israëlische leger. Dat stelt dat daarmee "een dreiging is afgewend". Volgens de Libanese autoriteiten zijn er twee mensen gedood bij een aanval op een auto.
Eerder meldde Libanon dat Israëlische militairen twee burgervoertuigen hadden beschoten in de buurt van de stad Nabatija. Daarbij zou niemand gewond zijn geraakt. Onderzocht wordt nog of het om hetzelfde incident gaat.
Ook zijn er Israëlische drones gemeld boven de Libanese kustplaats Tyrus. Dat leidt bij de inwoners tot angst voor nieuwe aanvallen.
Training door VS
Ondertussen komen uit Washington, waar vertegenwoordigers van Israël en Libanon praten over een wapenstilstand, berichten dat Israël bereid zou zijn het leger terug te trekken uit een deel van Zuid-Libanon. Dat is nog niet officieel bevestigd, de gesprekken zijn nog bezig en gaan ook morgen door.
Uitgelekt is dat het Libanese leger Hezbollah uit die gebieden in Zuid-Libanon zou moeten weghouden. De militante beweging vormt een bedreiging voor het noorden van Israël. Het Libanese leger zou daarvoor worden getraind door de Verenigde Staten. Ook zouden de Amerikanen militairen gaan screenen op banden met Hezbollah.
Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:
"Hezbollah eist dat het Israëlische leger zich volledig terugtrekt uit Libanon. Pas daarna zal de beweging meewerken met het Libanese leger. Dat laat Hezbollah-leider Naim Qassem vandaag weten. Maar Israël weigert tot nu toe om zich volledig terug te trekken.
Het is onder deze omstandigheden lastig in te schatten hoeveel invloed het Libanese leger kan uitoefenen op Hezbollah. De militante beweging lijkt meer op een goed getraind leger, met jarenlange steun uit Iran. Bovendien is het de vraag hoeveel druk Iran op Hezbollah zal uitoefenen om zijn militaire macht in te perken."
Israël is niet van plan zich helemaal terug te trekken uit Zuid-Libanon. Premier Netanyahu en minister Katz van Defensie roepen momenteel vrijwel dagelijks dat er troepen zullen blijven in het zuiden van Libanon en dat die daar vrij kunnen opereren. Bij de gesprekken in Washington zou het een harde eis van Israël zijn om er te kunnen blijven.
Israëlische militairen in Zuid-Libanon zeggen echter dat hun bewegingsvrijheid in de praktijk wel zeer wordt beperkt. Ze mogen alleen reageren op een rechtstreekse dreiging van Hezbollah en geen preventieve aanvallen meer uitvoeren op bijvoorbeeld raketlanceerinstallaties.
Nieuw staakt-het-vuren
Afgelopen week werden Israël en Hezbollah het eens over een nieuw staakt-het-vuren. Bij de vorige overeenkomst tussen Israël en Libanon, in april, was Hezbollah niet betrokken, waarna de aanvallen gewoon doorgingen.
Ondertussen onderhandelen ook de VS en Iran over het beëindigen van de oorlog in de regio.
Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:
"Een harde eis van Iran is dat de gevechten in Libanon stoppen en dat het Israëlische leger zich uiteindelijk terugtrekt. Aanvallen van Israël in het zuiden van Libanon kunnen daarom een breekpunt zijn in de onderhandelingen tussen de VS en Iran.
Ondanks de Israëlische aanvallen van vandaag lijkt het rustiger in Libanon. We zien niet meer de grootschalige aanvallen van afgelopen weken. De Amerikaanse druk op Israël lijkt hierbij een grote rol te spelen. President Trump is gebrand op een deal met Teheran en zal niet toestaan dat Netanyahu op dezelfde voet doorvecht in Libanon."