NRC: onrust bij OM houdt aan, personeel stopt met meedenken over oplossingen

vandaag, 07:24

De interne onrust bij het Openbaar Ministerie blijft aanhouden. Een speciale actiegroep die zou helpen met het aanpakken van problemen binnen het OM heeft zichzelf opgeheven, schrijft NRC.

De krant heeft een mail in handen die een actiegroep heeft verspreid onder alle 6000 OM-medewerkers. De groep schrijft dat het door hoge werkdruk niet meer lukt om zich in te zetten voor verbeteringen in de organisatie.

De initiatiefnemers zijn onder meer ontevreden over het handelen van de baas van het OM, procureur-generaal Rinus Otte. Ze zeggen dat ze de indruk hebben "dat het belang van de medewerker van het OM geen prioriteit heeft bij de voorzitter van het College". Het College van procureurs-generaal geeft leiding aan het OM.

Gebrekkige ICT-systemen

Afgelopen november schreven zo'n 3000 medewerkers al een brandbrief aan de leiding waarin zij hun zorgen uitten over de gebrekkige ICT-systemen. Ook werd er gewezen op de hoge werkdruk en de nieuwe bezuinigingen.

De actievoerders riepen de leiding van het OM op om de geplande bezuinigingen terug te draaien en extra geld van het ministerie van Justitie en Veiligheid te vragen voor de ICT-infrastructuur.

Het OM had toen al een brief ontvangen van de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak. Ook die luidde de noodklok over de ICT-problemen en de hoge werkdruk binnen het OM.

De medewerkers schrijven in de mail van gisteren dat er de afgelopen maanden "enige verbetering" in de ICT-voorzieningen is gekomen, maar ze benadrukken dat er nog steeds dagelijks wordt gewerkt met "ineffectieve systemen en storingen".

Ook is er nog steeds sprake van een hoge werkdruk, omdat vacatures niet worden opgevuld. De actievoerders schrijven dat er sprake is van onrust en een hoog ziekteverzuim.

Afstandelijke leiding

Daarnaast wordt de houding van de baas van het OM, Rinus Otte, benoemd. Hij zou in april van dit jaar hebben geweigerd deel te nemen aan een gesprek met de actievoerders en wilde ook op een ander moment niet praten met ontevreden personeel.

In de brief vragen de medewerkers aan de leiding van het OM om een minder afstandelijke houding aan te nemen ten aanzien van het eigen personeel. "Wees als collegeleden aanspreekbaar. Loop door de gangen op de parketten en neem een werkplek naast medewerkers om te horen wat er onder medewerkers leeft."

De leiding van het OM schrijft in een reactie aan NRC dat het op de hoogte is van de mail en "zich zeer bewust [is] van de opgave die er is op het gebied van met name de ICT." Ook schrijft het College dat er intensieve gesprekken worden gevoerd over structurele oplossingen. Op vragen van de NOS wil het OM niet ingaan.