Zelensky: Oekraïne dient nieuwe aanvraag voor OESO-lidmaatschap in

vandaag, 00:50

Oekraïne heeft een nieuwe aanvraag ingediend om lid te worden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). President Zelensky laat dat via een Telegram-bericht weten na een ontmoeting met Mathias Cormann, de secretaris-generaal van de OESO.

De OESO is een internationaal samenwerkingsverband van 38 voornamelijk economisch voortvarende landen, waaronder ook Nederland. Oekraïne werkt met die organisatie al enkele jaren aan hervormingen en wil nu van de status als kandidaat-land naar een volledig lidmaatschap. Dat past binnen het streven om nauwer samen te werken met westerse instellingen.

Oekraïne, dat na de Russische invasie in 2022 in een grootschalige oorlog met Rusland verwikkeld is, werkt actief toe naar Europese integratie. Volgens Kyiv is dat de beste veiligheidsgarantie, zowel voor Oekraïne zelf als voor Europa. Vorige week herhaalde Zelensky de wens om snel lid te worden van de EU.