Aap ontsnapt uit Beekse Bergen en loopt rond in omgeving

gisteren, 23:50

Een mannetjesaap uit Safaripark Beekse Bergen loopt al een aantal dagen vrij rond in de omgeving van het park. De kuifmangabey zou afgelopen weekend zijn ontsnapt.

Het dier is niet gevaarlijk voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerder van het park in Hilvarenbeek aan Omroep Brabant. De kuifmangabeys in het safaripark leven op een eiland. De aap zou mogelijk zaterdag zijn ontsnapt door een gracht over te zwemmen, iets waarvan de dierentuin dacht dat het niet kon.

De aap is meerdere keren gezien in de omgeving van het park. Dinsdag is hij gespot in het dorp Esbeek, een paar kilometer verderop. Een vrouw die haar hond aan het uitlaten was legde de aap vast op video, te zien bij het Brabants Dagblad.

De woordvoerder van het park laat weten dat mensen een nummer op de website kunnen bellen als ze de aap zien. Het dier zelf proberen te vangen of benaderen wordt afgeraden. Beekse Bergen zal het dier proberen te vangen door hem te verdoven.

Ontsnapte cheeta

Het is de tweede ontsnapping in korte tijd in Beekse Bergen. In mei was het park een ochtend lang dicht vanwege een uitgebroken cheeta. Hij bleek zich in een bosachtig terrein op het park op te houden en liet zich niet direct vangen. Een dierenarts wist het dier na enkele uren te verdoven. Het personeel en de dieren in het park zouden niet in gevaar zijn geweest.