Senaat fluit Trump voor het eerst terug over oorlog in Iran

vandaag, 20:43

De Amerikaanse Senaat biedt president Trump voor het eerst een klein beetje tegengas in de oorlog met Iran. In een grotendeels symbolische stemming eiste het hogerhuis dat Trump toestemming van het Congres vraagt om de oorlog voort te zetten.

Democraten hadden deze wettelijke eis al negen keer eerder voorgelegd aan de Senaat, maar elke keer wist de Republikeinse meerderheid daar de verklaring weg te stemmen. Doordat er dit keer twee Republikeinen ontbraken, haalde de stemming het wel.

De vaak kritische Republikeinen Bill Cassidy, Susan Collins, Lisa Murkowski en Rand Paul hadden al eerder voor gestemd, de Democraat John Fetterman stemde opnieuw tegen. Doordat de Republikeinen Dave McCormick en Mitch McConnell afwezig waren, werd de resolutie nu met 50 tegen 48 stemmen aangenomen.

Toch geen ijzeren greep?

Deze maand nam het Huis van Afgevaardigden al een soortgelijke verklaring aan, met 215 tegen 208 stemmen. De impact op de oorlog zal nu net als toen minimaal zijn, omdat Trump de verklaring gewoon naast zich neer kan leggen.

Toch wordt het gezien als een voorzichtig teken dat de ijzeren grip die de president op zijn partij heeft niet eeuwigdurend is. Al langer wordt er binnen zijn partij gemord over de oorlog in Iran en verschillende partijgenoten zetten zelfs openlijk vraagtekens bij de resultaten die Trump claimde na ruim honderd dagen oorlog.

Fractievoorzitter Schumer van de Democraten liet zich daar voor de stemming ook laatdunkend over uit. "Trump heeft Iran alles gegeven: hun terroristenvriendjes, controle over de Straat van Hormuz, hun olie-inkomsten. En wat wij ervoor terugkrijgen, is nog maar de vraag."