Deur van Glazen Huis op slot, Serious Request van start
vandaag, 16:14
Voor de negentiende keer is de deur van het Glazen Huis op slot gegaan. 3FM-dj's Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer maken een week lang radio vanaf de Markt in Den Bosch om met de actie Serious Request geld in te zamelen voor een goed doel.
Met de actie wordt dit jaar geld opgehaald voor Spieren voor Spieren, een stichting die zich inzet voor kinderen met een spierziekte. De dj's werden in het Glazen Huis opgesloten in het bijzijn van Louis van Gaal, die ere-ambassadeur is van Spieren voor Spieren. "Let's go", riep dj Sophie Hijlkema richting het toegestroomde publiek op de Markt. "Ik reken op jullie, we kunnen een supergrote impact maken."
De dj's werden opgesloten door de 11-jarige Aivey, die zelf een spierziekte heeft:
Van Deelen en Hijlkema zijn inmiddels oudgedienden in het Glazen Huis. Hijlkema doet het voor de vijfde keer, voor Van Deelen wordt het de vierde editie. Mart Meijer heeft zich voor het eerst in het Glazen Huis laten opsluiten.
Naast dat de dj's opgesloten zitten en 24 uur per dag radio maken, eten ze niets, behalve sapjes. Ook hebben ze hun telefoon in moeten leveren. Het basisidee van Serious Request is dat luisteraars een plaat aan kunnen vragen voor geld, maar inmiddels worden er talloze andere acties gehouden om geld in te zamelen.
20.000 kinderen met een spierziekte
Het geld voor Spieren voor Spieren is bestemd voor onderzoek, nieuwe behandelingen en medicijnen, en initiatieven om kinderen met een spierziekte op maat te laten sporten. Ongeveer 20.000 kinderen in Nederland hebben een spierziekte.
Spieren voor Spieren is ontstaan vanuit de topsport. De stichting werd in 1998 opgericht door het Nederlands voetbalelftal en kent ambassadeurs uit de sportwereld, zoals schaatser Suzanne Schulting, oud-turner Epke Zonderland en voetballer Cody Gakpo.
Serious Request bestaat sinds 2004 en na de start in Utrecht heeft het Glazen Huis op veel verschillende plekken in Nederland gestaan. Vanaf 2018 was er een paar jaar geen Glazen Huis en werd de actie anders opgezet, maar sinds 2021 is het weer terug. Vorig jaar bracht de actie 11,5 miljoen euro op, voor kinderen met een metabole ziekte. Dat was het hoogste bedrag in tien jaar.