Baasje heeft veel over voor huisdier, moet beter worden beschermd tegen hoge kosten
vandaag, 16:10
"Zo, je bent verlost van je infuus", zegt het baasje van hond Bluf (13). Bluf is net behandeld aan een ontstoken alvleesklier. En dat kan heel pijnlijk zijn, benadrukt dierenarts Martijntje van der Veer van Dierenkliniek Den Dolder. "Hij was al een week niet lekker: niet eten of drinken. We hebben hem vocht gegeven en pijnstilling. Hopelijk knapt hij nu wat op."
Zijn baasje is erg aan hem gehecht. "Hij moet de draad wel op gaan pakken. Meer kan je eigenlijk niet doen", zegt de dierenarts. Morgen komen ze weer langs voor vocht en medicatie. Of het goed komt? "Ik hoop het, daar ben ik reëel in. Het is een hondje op leeftijd. Je kan allerlei onderzoeken gaan doen nog, maar het is altijd de vraag wat het oplevert."
Die vraag komt vaak terug: hoever ga je met de behandeling van een ziek of gewond dier? Over de onderlinge band, tussen baasje en dierenarts, zijn Nederlandse huisdiereigenaren over het algemeen tevreden, schrijft ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vandaag in hun onderzoek naar dierenartsen.
Goede bedoelingen
Maar de toezichthouder concludeert ook dat er steeds meer ketens zijn in plaats van zelfstandige dierenartsen. Daardoor stijgt de kans op alsmaar hogere prijzen en overbehandeling.
De regelgeving moet daarom op de schop. "Die is nu ingericht op het romantische beeld van een dierenarts", zegt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM. "Een ouderwetse plattelandsdokter. Of een soort Doctor Dolittle met praktijk aan huis die altijd klaarstaat voor dieren. Terwijl: er zijn amper zelfstandige klinieken, het zijn inmiddels vooral grote commerciële bedrijven."
De ACM wil dat dierenartsen niet worden beïnvloed door financiële prikkels. Het risico hierop is aanwezig doordat ketens veelal worden gefinancierd door private investeerders. En aandeelhouders streven naar meer winst, aldus de toezichthouder.
Ketens
Begin dit jaar keek ABN Amro naar de dierenartsbranche. Ongeveer 20 procent van de 2400 dierenartspraktijken in Nederland werkt nu met een keten. Ongeveer 500 van deze praktijken zijn in handen van buitenlandse investeringsmaatschappijen.
Uit onderzoek van de ACM naar vier overnames van dierenartspraktijken blijkt bovendien dat prijzen na een overname stijgen, met name voor medicijnen.
De toezichthouder zegt ook veel meldingen te hebben ontvangen van huisdiereigenaren die zich overvallen voelen door onverwacht hoge kosten van behandelingen. Daar staat tegenover dat die ketens ook zorgen voor betere behandeling en apparatuur. "Het is dus een tweezijdig beeld", zegt Snoep.
Emotie
Dat beaamt een woordvoerder van AniCura, een keten van een kleine honderd dierenklinieken verspreid over het land. Zij zegt zich niet te herkennen in de commerciële verwijten van de ACM. Wel ziet zij dat baasjes soms schrikken van de rekening die zij krijgen. "Dat leidt niet zelden tot emotionele reacties. Een huisdier dat plotseling ziek wordt en zorg nodig heeft, kan tot onverwachte kosten leiden en daar krijgt ook de arts mee te maken."
Dat de prijzen stijgen, heeft ook te maken met vraag en aanbod, zegt ze. "Mensen hechten nu meer aan hun dier dan veertig jaar geleden. Had je hond een complexe beenbreuk, dan waren er weinig behandelopties. Laatst nog zag ik een driedubbele breuk in een bot van een kat ter grootte van een kippenbotje. Die is hersteld, waardoor het pootje kan worden behouden. Die operatie duurde drie uur, dat zegt wel wat."
Volgens de woordvoerder bespreken de dierenartsen altijd vooraf de kosten met de huisdiereigenaar. "Er zijn altijd meerdere behandelopties en dus ook meerdere prijscategorieën. Een huisdiereigenaar is niet verplicht een behandeling af te nemen en is vrij om erover na te denken."
Investeringen
Overbehandelen komt in de klinieken van AniCura naar eigen zeggen niet voor. "We verstrekken geen bonussen voor overbehandeling of doorverwijzing naar onze eigen klinieken. We willen innoveren, de beste zorg leveren. Daarom investeren wij bijvoorbeeld in de beste apparatuur. Zo heeft ons dierenziekenhuis een MRI-scanner. Daar zit een prijskaartje aan. Ketens drijven de prijs wellicht op, maar het zorgt voor giga-ontwikkelingen in de dierengeneeskunde."
Marktleider IVC Evidensia zegt nauw contact te hebben met de ACM en zegt te zullen "blijven bijdragen aan een constructieve dialoog". Het bedrijf laat aan de NOS weten het ACM-rapport zorgvuldig te bestuderen en met een reactie te komen.
Reactie ministerie
Demissionair staatssecretaris Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur zegt in een reactie de zorgen over de kosten in de spoedzorg en toegankelijkheid in de huisdierenzorg te delen en serieus te nemen. Hij gaat het conceptrapport bestuderen en zegt in het voorjaar samen met de minister van Economische Zaken te komen met een kabinetsreactie.