Influencers verdoezelen reclame; Europese consumentenbonden willen beter toezicht
vandaag, 14:04
Influencers die op sociale media ongezond voedsel, fast fashion en financiële producten promoten, zijn daar niet altijd transparant over, zegt de Consumentenbond. De bond doet samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties in de Europese Unie een oproep voor betere regels en handhaving. Fast fashion is goedkope kleding die niet lang meegaat.
De Europese consumentenorganisaties hebben gekeken naar 350 voorbeelden van reclame voor fast fashion en 300 reclamepraatjes voor ongezonde voeding op sociale media. Ook is een eerder Europees onderzoek meegenomen naar content waarin financiële producten worden aangeprezen.
Nederlandse influencers zijn volgens de Mediawet en de Reclame Code Commissie verplicht om bij commerciële content te melden dat het reclame is. Toch doen zij dat volgens de Consumentenbond niet altijd. Daarnaast gebruiken ze een onduidelijke afkorting, of plaatsen de vermelding op een niet-zichtbare plek van het scherm.
Consumenten kunnen daardoor volgens de bond reclame niet altijd goed herkennen. Dat is schadelijk voor vooral kinderen en jongvolwassenen, omdat zij gevoelig zijn voor groepsdruk en zichzelf vaak met anderen vergelijken, zegt de Consumentenbond.
Hashtag gebruiken
Zo promoot een Nederlandse influencer met bijna een miljoen volgers in een video op Instagram kleding van Zalando met in het bijschrift de tekst 'Ad Oh hi elevated date night'. Volgens de Consumentenbond had de influencer bij 'Ad' (advertentie) een hashtag kunnen gebruiken, zoals de Reclamecode dat voorschrijft, om duidelijk te maken dat het om reclame gaat.
Een andere influencer plaatste op haar Instagram-account foto's en video's van een feest in Italië waarvoor ze door New York Pizza was uitgenodigd. Daarbij meldde ze volgens de Consumentenbond niet dat het om een betaalde reis was, terwijl dat wel verplicht is.
De Consumentenbond noemt ook een influencer met 100.000 volgers die op YouTube een kortingscode tipt voor een platform dat handelt in cryptoproducten. Daarbij geeft de influencer niet aan dat het risico op verlies groot is. Ook geeft hij in zijn video niet aan dat hij betaald krijgt om mensen te werven voor het platform.
Label in beeld
Door de onduidelijke regels wordt er niet actief toezicht gehouden op een groot deel van de influencers, waarschuwen de consumentenorganisaties.
Ze willen daarom dat er een verplichte eenduidige vermelding komt bij inhoud waarvoor een influencer betaald krijgt. Dat kan volgens de Consumentenbond bijvoorbeeld in de vorm van een label in beeld. Ook moet reclame voor bijvoorbeeld ongezond eten voor kinderen of riskante financiële producten worden verboden door de Europese Unie, aldus de Consumentenbond.